نگاتوسکوپ چیست؟

نگاتوسکوپ نام صفحه ای تخت می باشد که با روشن شدن سطح خود می بایست نور یکنواخت و مشخصی را ایجاد کند. ( در صورت عدم یک دستی نور در کیشه های عکس برداری سایه ایجاد می شود) با نگاتوسکوپ کلیشه های سیاه و سفید عکس های رادیولوژی، سی تی اسکن و یا اپی جی و سی بی تی های دندانپزشکی را می بینند. در نگاتوسکوپ های قدیمی تر از لامپ های سفید فلوروسنت استفاده می شد. این لامپها به صورت استوانه ای در کنار هم قرار میگرفتند تا پرتو سفید خود را بر روی صفحه نگاتوسکوپ بتابانند. از ایرادات این مکانیسم به گرمای ایجاد شده بر سطح تلقی، ایجاد زمینه تیره روشن و اصطلاح سایه انداختن ( سایه ها در تشخیص کلیشه ها و مشاهده دقیق اختلال ایجاد می کنند و تشخیص دقیق را میسر نمی کنند)، افزایش هزینه های انرژی، قطور بودن نگاتوسکوپ های فلوروسنت و عدم امکان تنظیم نور نگاتوکوپ می توان اشاره کرد. در مدل های جدید نگاتوسکوپ که به نگاتوسکوپ های دیجیتال و باریک هم معروف می باشند از نورهای ال ای دی و اس ام دی استفاده می شود.این نور سفید و اصطلاحا نور سرد یکی از مزیت های این نوع نگاتوسکوپ ها می باشد. از مزیت های دیگر نگاتوسکوپ های LED میتوان به باریک بودن آنها ( که تا ۰.۵ سانتی متر هم می باشند) اشاره کرد. از دیگر مزایای نگاتوسکوپ های نسل جدید امکان برنامه ریزی و هوشمند سازی آنها برای خاموشی اتومات، تنظیم نور، روشن شدن اتومات و .... اشاره کرد که همگی در مدیریت انرژی و کاهش هزینه می باشند.

چه کاربردی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم نور سفید حاصل از لامپ های مخصوص در نگاتوسکوپ در زیر کلیشه های عکس برداری کنتراست ایجاد می کنند. این کنتراست به شما کمک می کند تا با مقایسه آن براحتی یک کلیشه را تفسیر کنید. در عکس های گرفته شده تصاویر با رنگ سفید، خاکستری و سیاه مشخص می شوند. تصاویر در جایی که  خاکستری ، و سیاه می باشد نمایانگر تفاوت مقدار اتم هایی است که از عضو عبور می کند رنگ سیاه و یا متمایل به سیاه فضا با چگالی بسیار پایین تر و یا هوا می باشد. همچنین حاشیه هر عضو و ارگان نمایانگر چگالی آن عضو در کلیشه عکسبرداری شده می باشد. تمامی این کنراست ها با تابش نور و مقایسه تمامی جوانب یک کلیشه منجر به یک تفسیر کامل از روند بررسی بیمار می باشد. پس دقت و تصویر دقیق امری بسیار مهم می باشد که نقش نگاتوسکوپ را در یک مرکز درمانی پررنگ می کند.

 

انواع نگاتوسکوپ های موجود در بازار ایران چیست؟

در ایران علاوه بر انواع سایز ها، رویزی و رو دیواری بودن نگاتوسکوپ ها از نظر لامپ تولید کننده نور به دو نوع نگاتوسکوپ های فلورسنت و نگاتوسکوپ های ال ای دی یا اس ام دی تقسیم میشوند.

نگاتوسکوپ های فلوروسنت: درواقع همین لامپ های مهتابی ای می باشند که در اکثر خانه های قدیمی موجود بودند. اما در ابعاد و اندازه های پزشکی! این لامپ ها نسبت به سیستم جدید هیچ مزایایی ندارد. به همین دلیل در مقایسه آن معایب استفاده از آن را شرح می دهیم.

  • برای ایجاد نور یکنواخت و بدون سایه می بایست لامپ های فلورسنت را در هم قرار داد
  • کنار هم قرار دادن لامپ ها باعث افزایش حرارت و افزایش مصرف انرژی می شود
  • برای جلوگیری از افزایش دما مجبور هستند لامپ ها را از صفحه ی تلقی نمایش با فاصله قرار دهند
  • این امر باعث افزایش قطر نگاتوسکوپ می شود
  • عمر لامپ های فلورسنت بسیار پایین است
  • لامپ های فلوسنت به مرور زمان نور اولیه خود را زودتر نسبت به لامپ های ال ای دی از دست می دهند
  • ایجاد کیت های تنظیم ولتاژ و یا هوشمند سازی نگاتوسکوپ هزینه بردار می باشد

در مقایسه نگاتوسکوپ های LED از مزایای بیشتری برخوردار می باشند که در نوع فلوروسنت دیده نمی شود. از آن می تان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پخش یکسان و یکنواخت نور در صفحه
  • عدم وجود فتون و گرم شدن صفحه نگاتوسکوپ
  • امکان استفاده از کیت های تنظیمی و هوشمند سازی با قیمت های مرقون به صرفه
  • امکان باریک سازی صفحه نگاتوسکوپ

نگاتوسکوپ ها بر اساس سایز و ابعاد و رویزی و دیواری بودنشان می توانند در مطب های پزشکی، اورژانس ها، مراکز تروما، بخش های ارتوپدی و نرولوژی، دامپزشکی ها و ... استفاده شوند.

چه نگاتوسکوپی مناسب من می باشد؟

اولین قدم در خریداری یک نگاتوسکوپ سایز و ابعاد آن می باشد. در مدی لایف نگاتوسکوپ ها همگی از نوع ال ای دی می باشند. بر اساس سایز در ابعاد کوچکتر از نگاتوسکوپ های تک خانه ما نگاتوسکوپ های OPG  و CBCT را داریم که بیشتر در دندانپزشکی ها و مراکز دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در بخش مطب ها و یا مراکز درمانگاه هی اکثر از نگاتوسکوپ های تک خانه و دو خانه استفاده می شود. این نگاتوسکوپ ها از نظر قطر به نوع قطور و نازک تقسیم بندی می شوند. که در نوع قطور بدون پایه براحتی بر روی میز قرار میگرند .  ( نونه قطور -۱۰ سانتی - LED که هم بر روی میز بدون پایه قرار می گیرد و هم بر روی دیوار نصب می ش.د)، در نوع نازک و ال ای دی نیز علاوه بر تک و دو خانه ما نگاتوسکوپ های سه و چهار خانه را نیز عرضه میکنیم. این نگاتوسکوپ ها بیشتر در مراکز شلوغتر مانند کلینیک های جراحی و مغز و اعصاب، اورژانس ها و مراکز ارتوپدی یا اتاق عمل پر کاربرد می باشند.